خانم  کارلا آمینا بغاجاتی مسیحی مسلمان شده و فعال رسانه ای

خانم کارلا آرمینا بغاجاتی ، متولد ۱۳۴۵ خورشیدی از شهر ماینتس آلمان سخنگوی رسانه ای انجمن " جامعه اعتقادات اسلامی  و از بنیانگذاران " انجمن ابتکارات اتریشی های مسلمان است. 

خانم کارلا آرمینا بغاجاتی Carla Amina Baghajati ، متولد ۱۳۴۵ خورشیدی از شهر ماینتس آلمان سخنگوی رسانه ای انجمن " جامعه اعتقادات اسلامی  Islamischen Glaubensgemeinschaft in Österreich  و از بنیانگذاران " انجمن ابتکارات اتریشی های مسلمان"  Initiative muslimischer ÖsterreicherInnen است.  خانم بغاجاتی  که اسلام سنی را در رسانه ها نمایندگی و تبلیغ می کند، بدون شک یکی از فعال ترین منتقدین اسلام هراسی در اتریش است. او زنی است که با پوشش اسلامی در رسانه ها حضور پیدا می کند تصویر منفی که از اسلام در رسانه ها تولید می شود را به چالش می کشد. فعالیت او بیشتر در راستای  آموزش به کودکان مسلمان در مدارس وین و تاسیس انجمن های فرهنگی و اسلامی می باشد . در این نوشته پس از مروری اجمالی بر زندگی او، ترجمه مطلبی که سایت رادیو و تلویزیون ملی اتریش " او. آر. آف"   ORF درباره کتاب او منتشر کرده است، آورده میشود.

بیوگرافی

کارلا آمینا بغاجاتی در سال ۱۳۴۵ خورشیدی در ماینتس مومباخ ( Mainz-Mombach) آلمان به دنیا آمد و در یک خانواده مسیحی بزرگ شد. پدر او مسیحی پروتستان و مادرش کاتولیک بود. بعد از اتمام تحصیلات مقدماتی، برای تحصیلات دانشگاهی در  سال ۱۳۶۴ خورشیدی به اتریش آمد. او در مدرسه تئاتر وین یک دوره کارآموزی را گذراند و سپس تحصیل در رشته ادبیات تطبیقی، عرب شناسی و تاریخ را ادامه داد که البته هیچ یک را به اتمام نرساند. در سال ۱۳۶۸ خورشیدی به دین اسلام وارد شد و نام امینا را به عنوان اسم دوم برای خود انتخاب کرد . در سال ۱۳۶۹ با یک مرد مهندس ساختمان اهل سوریه به نام طرفه بغاجاتی ازدواج کرد که نتیجه این ازدواج چهار فرزند می باشد.

کارلا آرمینا بغاجاتی بین سال های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۳ در زمینه تئاتر و همچنین آموزش کودکان مسلمان مشغول بود. از سال ۱۳۷۴  تا ۱۳۷۷ برای احداث مهدکودک برای کودکان مسلمان در وین فعالیت کرد و در عین حال همکاری زیادی با پروژه های ادغام فرهنگی مهاجران انجام داد. در سال ۱۳۷۸ به همراه همسرش طرفه بغاجاتی انجمن ابتکارات اتریشی های مسلمان را راه اندازی کرد. از دیگر اعضای این انجمن همگی در جامعه اعتقادات اسلامی هم عضویت دارند. این انجمن تمرکز خود را بر فعالیت های رسانه ای و میان دینی گذاشت همچنین برنامه " روز بازگشایی مسجد" ( Tag der offenen Moscheen) را راه اندازی کرد. کارلا امینا  همچنین  از اعضای "انجمن دوستی مسلمانان و مسیحیان" هم هست. او با دفتر جامعه اعتقادات اسلامی وین هم همکاری دارد و از جانب رئیس پیشین  این مرکز، آقای انس شاکفه ( Anas Schakfeh) مسئولیت روابط عمومی و رسانه آنجا را بر عهده گرفت. یکی از دلایل شهرت او  به مصاحبه های پس از حمله تروریستی یازدهم سپتامبر مربوط می شود. در آن دوره اسلام مرکز توجه همه رسانه قرار گرفته بود و از او به عنوان  مهمان در  برنامه های تلویزیونی دعوت شد و روزنامه ها و خبرنگاران زیادی با او به بحث و  گفت وگو پرداختند.  

در کنار فعالیت های رسانه، مشغول به تدریس دروس اسلامی در مدارس دولتی شد و در سال ۱۳۸۴ خورشیدی اولین برنامه از کنفرانس امام ( Imam-Konferenz) را در اتریش برنامه ریزی کرد و در آکادمی آموزش اسلامی وین ( Islamischen Religionspädagogischen Akademie in Wien) تدریس می کرد.

در اردیبهشت ۱۳۹۴  کتاب " مسلمان بودن- ۲۵ سوال، ۲۵ رویکرد" را توسط انتشارات تیرولیا ( Verlag Tyrolia) به چاپ رساند. این کتاب به موضوعاتی از قبیل؛ عبادت، الگوهای رفتاری، زندگی مشترک، ازدواج و خانواده و مفهوم عزت می پردازد. وی در سال ۱۳۸۷ به دلیل همکاری های داوطلبانه خود در گفتگوهای میان فرهنگی از وزارت آموزش هنر و فرهنگ اتریش جایزه گرفت.

کتاب مسلمان بودن ، با یک داستان کاملا شخصی آغاز می شود که در آن توضیح داده شده او چطور به عنوان یک دختر جوان آلمانی از یک خانواده کاملا مسیحی به اسلام روی آورد  و در سطح جامعه ناگهان با او رفتار متفاوت انجام شد چرا که او حجاب سر داشت.  او از مشکلات اش با مادرش گفت، زمانی که می خواست مسلمان شود، مادرش می ترسید که استقلال دخترش  تحت تاثیر ارزش ها جدید قرار بگیرد. کتاب " زن مسلمان بودن؛ ۲۵ سوال، ۲۵ رویکرد" تنها یک بیوگرافی نیست. این کتاب بخاطر خوانش واقعی و با ظرافت از وضعیت زنان مسلمان، آگاهی زیادی به مخاطب می دهد. از دیگر موضوعات این کتاب میتوان به این سر فصلها اشاره کرد: دین و نقش زنان ، توضیح مرد سالاری ،گفتگو و وضعیت کار زنان،جنبش زنان ، نه آزادی خواه نه محافظه کار، خشونت یک تابو نیست و .....

در مقدمه کتاب او چنین آمده است: " برای من شخصا بدون شک تغییر در دین، به معنای تغییر در نگرش و ارزش های شخصی من نبود. برابری زن و مرد، حقوق و کرامت بشری، آگاهی دموکراتیک همگی ارزش هایی هستند که از دوران جوانی برای من مهم بوده و هستند."

ملاحظه : با توجه به ازدواج خانم امینا با یک مسلمان سوری، نقش انتقادی و موضع گیری سیاسی او در برابر دولت حاکم در سوریه به رهبری بشار الاسد پر رنگ تر شد به شکلی که در سخنرانی های خود مواضع ایران در حمایت از دولت حاکم در سوریه را مورد انتقاد قرار داده است و انتقادات شدید به دولت سوریه دارد.

منابع:

 https://religion.orf.at/v۳/stories/۲۷۱۱۳۸۷/

https://de.wikipedia.org/wiki/Carla_Amina_Baghajati

کد خبر 3641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =